87. Przepis na domowy chleb.

czerwca 06, 2016


Domowy - najlepszy! 
Mowa tutaj o chlebie, który możesz upiec w piekarniku.
Wypiek Twój nie będzie zawierał konserwantów, sztucznych barwników ani polepszaczy smaku, a i tak powinien każdemu zasmakować ;) Kolejnym plusem jest to, że będziesz mogła dodać do niego swoje ulubione ziarna.



SKŁADNIKI:
*ZACZYN

- 5 dag drożdży,
-  100 ml letniego mleka.
- 1 łyżeczka cukru,
- 2-3 łyżki mąki pszennej,

Wszystkie składniki rozmieszać w 0,5 litrowym garnuszku i pozostawić do wyrośnięcia.

*CIASTO
- 0,5 kg mąki pszennej,
-  0,5 kg mąki pszennej pełnoziarnistej,
- 2 łyżeczki soli,
- 1 litr przegotowanej letniej wody,
- łyżka oleju,
- 5 dag nasion słonecznika,
- inne ziarna według uznania: płatki owsiane, sezam, otręby pszenne, nasiona chia itp.

WYKONANIE:
______________________
Składniki na ciasto włożyć do miski, dodać wyrośnięty zaczyn, wlać przegotowaną wodę. Całość dokładnie wymieszać do uzyskania jednolitej konsystencji. Ciasto przykryć i odstawić w ciepłe miejsce, aż do podwojenia jego objętości.

Z tej porcji ciasta możemy otrzymać 2 chleby (robione w dużych keksówkach) albo 3 małe (wyłożone w małych keksówkach).

Keksówki posmarować olejem i obsypać sezamem (lub innymi nasionami). Wyrośnięte ciasto przełożyć do form, górną powierzchnię zwilżyć wodą za pomocą pędzelka i posypać np. nasionami słonecznika.  Przykryć ściereczką i odstawić na około pół godziny  ( w celu ponownego wyrośnięcia).

Piekarnik rozgrzać do temperatury 210 stopni Celsjusza. Na dół postawić naczynie z wodą, aby piekarnik zaparował. Wstawić formy i piec około godziny, aż skórka chleba się zarumieni.

Po upieczeniu lekko przestudzony chleb wyjąć z formy i pozostawić na kratce do wystygnięcia.

UWAGA:
Gdy położymy chleb bezpośrednio np. na drewnianej desce, to para wodna na zetknięciu chleba z deseczką może spowodować jego oklapnięcie.

Przebieg zdjęć z wykonania chleba znajdziecie poniżej.
Jeśli ktoś skorzysta z tego przepisu to życzę SMACZNEGO! ;)










Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam domowe chleby i postanowiłam podzielić się z Wami moim ulubionym przepisem. Jeżeli z niego skorzystacie to dajcie znać w komentarzu! ;)

Z czym najczęściej jem ten wypiek? Prosto po upieczeniu spożywam go samego bez żadnych dodatków. A jeśli o kanapki chodzi to moją ulubioną wersją są z majonezem i jajkiem.

***
Teraz sesja się zbliża, dlatego moja aktywność na blogu spadnie, ale kto za mną trochę zatęskni może znaleźć mnie na Instagramie! :)




A Wy pieczecie czasami chleby w domu? Jakich nasion dodałabyś do tego wypieku? :) 

You Might Also Like

24 komentarze

  1. domowe wypieki są najlepsze! <3
    Zapraszam http://locastrica.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie piekłam chleba ale nic straconego! :D Wygląda smakowicie, na pewno dodałabym płatki owsiane i sezam! :) I też uwielbiam kanapki z jajkiem i majonezem, właśnie takie zrobiłam sobie dziś na śniadanie. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Znakomicie wygląda - i pewnie tak samo smakuje ;)
    Kiedyś bardzo często piekliśmy w moim domu własny chleb, ale jakoś już przestaliśmy, głównie z braku czasu.
    Pozdrawiam i obserwuję
    momentofdreamsheart.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ on wygląda. Od razu ma się ochotę wypróbować Twój przepis. Ja bardzo rzadko robię sama chleb, ale na szczęście moi rodzica czasami rozpieszczą nas takimi wypiekami :) Domowy chleb według mnie smakuje najlepiej i do tego ten piękny zapach roznoszący się po całym domu. Nie do opisania. Jego jedyny minus - znika w ekspresowym tempie i ciężko mu się oprzeć ;) Kiedyś na pewno wypróbuję przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Prezentuje się bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przez bardzo, bardzo długi czas robiłam w domu chleb - teraz chyba do tego wrócę :) melodylaniella.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. pare razy mi sie zdarzylo samej upiec w domu chleb ;) co do nasion to niestety nie moge dodawac ani orzechow, ani slonecznika ze wzledu na moje uczulenie, a tak to bym dodala pestki dyni, soje, siemie, chia ;)
    pozdrawiam

    zapraszam! JUST EMSi (wspólna obserwacja? zostaw u mnie w komentarzu, że mnie obs a ja zrobię to samo)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, no wiadomo, że jak masz uczulenie, to nie dodasz takich nasion. Z pestkami dyni ciekawy pomysł, może kiedyś dodam :)

      Mam napisane pod komentarzami, żeby nie pytać o wspólną obserwację. Zapewne gdybyś zaobserwowała to bym się odwdzięczyła ;) Jednak ja tego pierwsza nie zrobię.

      Usuń
  8. Nigdy jeszcze nie piekłam chleba własnoręcznie. Muszę kiedyś spróbować, zapowiada się pysznie i zdrowo! :)
    cosska-life.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Haha, z chlebem to ja miałam przygody.. a raczej moja mama, zawsze wychodziły zakalce, nie wiem być może przez zakwas. Ale na pewno nie spoczniemy na poszukiwaniu dobrego przepisu! :D
    claudia-ss.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym akurat nie robi się tego zakwasu ;) Nam też raz wyszedł zakalec, ale to dlatego, ze mama dodała za dużo oleju i położyła chleb na deseczkę. Chleb zaparował i oklapnął :(
      Może w tym tkwi problem.

      Usuń
  10. Najlepszy chleb domowy jaki kiedykolwiek jadłam, był na naturalnym zakwasie. Ale te na drożdżach też są OK, robimy je sami, więc wiemy co jemy.. szczególnie chodzi mi o pieczywo "wypiekane" na miejscu.. w 99% z ciasta mrożonego (Bóg wie kiedy zrobionego i ile czasu zamrożonego)!
    Twój chlebek wygląda przepysznie!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat jeśli o chleb domowy chodzi to wolę ten drożdżowy ;) Ciocia zrobiła kiedyś na zakwasie i nie smakował mi za bardzo. A ten to bym mogła sama zjeść w całości :D

      Usuń
  11. Uwielbiam domowe chlebki, a zwłaszcza po wyjęciu z piekarnika, kiedy są cieplutkie i tak pięknie pachną! Korzystam z bardzo podobnego przepisu do Twojego. C:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten przepis to modyfikacja dwóch różnych przepisów ;p

      Usuń
  12. Ahh, aż mi się przypomniało, jak moja Babcia piekła chleb... Aż chyba ją poproszę, żeby zrobiła, a ja jej w tym pomogę. :) Twój wygląda bardzo smakowicie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, dziękuję :) Czasami wygląda lepiej. Ten się za mocno przypiekł i nie wyrósł aż tak bardzo.

      Usuń
  13. bardzo lubię takie przepisy, a chleb robiony w domu mmm najlepszy;)
    justbasicstyle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Moja mama robi chleb domowy, coś pysznego :)
    Twój chlebek też wygląda bardzo smakowicie ;)
    _____________
    pisane-atramentem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. o mniam. musze skorzystac z przepisu :) chlebek wygląda przepysznie :) pozdrawiam!

    claudiyye.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Wygląda przepysznie, jednak nie mogę się skusić ze względu na mąkę pszenną, muszę sama piec chleb, jednak z użyciem innych mąk :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajnie, że natrafiłam na ten przepis, bo może wreszcie zrobię taki chleb. Myślę o tym od dawna, ale wciąż brak mi czasu. Może latem, lipiec, sierpień, wtedy powinnam go mieć więcej. Całość przepisu brzmi tak, że może dam radę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat w tym przepisie nie ma nic skomplikowanego ;) Możesz dać później znać jak Ci chlebek wyszedł :D

      Usuń

*Dziękuję za Twój komentarz!
*Gdy mam czas, to odwiedzam komentujące osoby.
*Jeśli prowadzisz bloga, to wierzę, że potrafisz napisać więcej niż dwa słowa ;)
*Obserwujesz? Poinformuj! Wtedy szybciej do Ciebie trafię :)

POLECANY POST

169. Konwerter makro Olympus MCON‑P02| GALERIA ZDJĘĆ.