10. FOTOGRAFIA- podstawowe pojęcia.

października 08, 2015


fotografia, słowniczek dla początkujących, słownik dla amatorów

Witajcie :)
Dzisiaj na blogu pojawi się mój pierwszy wpis o tematyce fotograficznej.
Jeśli o fotografię chodzi to jestem amatorem i samoukiem. Robienie zdjęć podobało mi się od dziecka i często ograniczało się tylko do naciśnięcia odpowiedniego klawisza. Dopiero od niedawna interesuję się fotografią również od strony technicznej.

Długo zastanawiałam się od czego zacząć mój pierwszy wpis z kategorii "FOTOGRAFIA". Uznałam, że najlepiej zacząć od podstaw. Nie będę nikogo uczyć jak zdjęcia robić, bo sama dopiero zaczynam zagłębiać się w tym temacie, ale mogę wskazać na co zwrócić uwagę na początku przygody z fotografią ;). Moim celem jest polepszenie swoich umiejętności, a także sprawna obsługa trybów manualnych. Jak już wcześniej wspomniałam, nie jestem ekspertem, a zdjęcia robię, ponieważ sprawia mi to przyjemność.

Sądzę, że wpisy takiego nowicjusza jak ja, mogą przydać się osobom, które same nie wiedzą od czego zacząć. Na wielu blogach i stronach internetowych znalazłam sporo ciekawych poradników, które pisane są przez profesjonalistów, a zdjęcia umieszczone na nich wyglądają pięknie i wręcz idealnie. Z jednej strony to duży plus, że zdjęcia są ukazane od jak najlepszej strony, ale z drugiej może to być odrobinę zniechęcające, gdy dopiero zaczyna się fotografować i jak wiadomo rzeczywistość zakrzywia nasze oczekiwania. Dlatego postaram się wstawiać na bloga zdjęcia zarówno te lepsze, jak i te gorsze, by łatwiej było dostrzec błędy w ich wykonaniu. Czasami ciężko było mi zrozumieć dane wytyczne w poradnikach, ponieważ brakowało mi fundamentalnej wiedzy poszczególnych zagadnień.
W tym wpisie umieszczę kilka podstawowych pojęć fotograficznych. Nie twierdzę, że są one najważniejsze, ale ich brak, odczułam na własnej skórze ;)




 SŁOWNICZEK:

Autofocus (AF) – system automatycznego ustawiania ostrości.



Jak widać na pierwszym zdjęciu aparat automatycznie złapał ostrość na listku, pomimo, że chciałam zrobić zdjęcie czerwonego kwiatka. Nasz sprzęt nie zawsze domyśli się o co nam chodzi i który obiekt nas interesuje. W takiej sytuacji należy przesunąć aparat i nacisnąć do połowy spust migawki, wtedy aparat sam złapie ostrość i prawdopodobnie na innym obiekcie. Pomocne może okazać się również przekręcenie pierścienia ostrości. 

Balans bieli (WB- White Balance) - kompensacja barw obrazu, w wyniku której uzyskujemy prawidłowo odwzorowane kolory.

Blenda (ekran odblaskowy) - element służący do odbicia światła w celu uzyskania odpowiedniego oświetlenia fotografowanego obiektu. 

Za pomocą blendy można zneutralizować odbicie światła i cienie na zdjęciu. Dostępna w sklepie z akcesoriami dla fotografów. Można ją również zrobić samemu (np. ze srebrnej folii aluminiowej, kartki papieru).



Za blendę posłużyła mi pozłacana tektura. Cienie nie zniknęły całkowicie, ale zostały w znacznej mierze zneutralizowane. 

A tutaj kolejny przykład z użyciem zwykłej, białej kartki papieru formatu A4:





Czas naświetlania (shutter speed) – zwany także czasem ekspozycji lub czasem migawki. Jest to okres czasowy, podczas którego trwa działanie światła na element światłoczuły (w aparatach cyfrowych matryca, w analogowych – klisza). Im dłuższy czas naświetlania, tym jaśniejsze będzie zdjęcie. Można go ustawić w trybie M, czyli manualnie.


Lubię bawić się czasem naświetlania. Najczęściej nastawiam aparat na 13 albo 30 sekund. Dzięki temu mogę uzyskać ciekawe efekty fotograficzne. Np. rozmazane światła samochodów, gdzie samochodów wcale nie widać albo różnego rodzaju szlaczki za danym obiektem. 



Zdjęcia wodospadów i "mlecznej" wody również można uzyskać, dzięki odpowiedniemu ustawieniu otwarcia migawki.



Ekspozycja – ilość światła, padającego na element światłoczuły (matrycę/film) potrzebna do zrobienia prawidłowo naświetlonego zdjęcia. Wpływ na naświetlenie mają: przysłona, czas naświetlania i czułość matrycy.

Zmiana ekspozycji zdjęcia o 1 EV oznacza dwukrotne wydłużenie lub skrócenie czasu naświetlania bądź zmianę wartości przysłony o jeden stopień. 

Poniżej zdjęcia wykonane z różnymi wartościami EV:






Głębia ostrości (depth of field) – parametr określający zakres odległości, w którym, obiekty obserwowane przez urządzenie sprawiają wrażenie ostrych.

Zależna od:
-wartości przysłony
-odległości od fotografowanego obiektu
-długości ogniskowej

Duża głębia ostrości zapewnia ostrość większości elementów na zdjęciu (np. f/22, f/16). Stosowana przy zdjęciach krajobrazów, uchwycenia grupy ludzi.
Przy małej głębi ostrości najczęściej tylko jakiś fragment danego elementu jest ostry i wyraźny a tło miękko rozmazane. (np. f/3.2, f/5.6). Stosowana przy fotografii makro, portretach.




Histogram – Histogram to wykres pokazujący „zawartość” tonalną zdjęcia. Jest graficzną interpretacją rozkładu luminancji (czyli jasności) obrazu. Na osi poziomej, od lewej, znajdują się tony ciemne, średnie i jasne, od czerni do bieli. Pionowa oś wskazuje zawartość pikseli o danej jasności. Jeśli większość pixeli będzie znajdować się po lewej stronie, mamy do czynienia z niedoświetlonym zdjęciem, jeśli po prawej, jest to zdjęcie prześwietlone. 

ISO - czułość ISO to parametr określający wrażliwość matrycy aparatu na światło. Określa ilość światła potrzebnego do prawidłowego naświetlenia filmu/matrycy. 

W sytuacji słabych warunków oświetleniowych stosuje się wyższe czułości ISO. Niestety zwiększenie czułości może spowodować, że na naszym zdjęciu pojawią się szumu lub ziarna.

JPG / JPEG – format plików, w których zastosowana zostaje kompresja statycznych obrazów rastrowych.  Jest to plik skompresowany (kompresja stratna). Daje możliwość zapisów charakteryzujących się płynnymi przejściami barw oraz brakiem lub małą ilością ostrych krawędzi i drobnych detali. Najczęściej stosowany przez fotografów-amatorów.  Pliki JPEG można edytować tylko w niewielkim stopniu, w odróżnieniu od innego typu zapisu jakim jest np. RAW.

Ogniskowa (focal length)- w fotografii jest to parametr, który decyduje o kącie widzenia obiektywu. Ogniskowa wyrażana jest w milimetrach (mm); wyróżniamy obiektywy stałoogniskowe (np. 50mm, 85mm) oraz zmiennoogniskowe, czyli z zoomem, np. 24-70mm, 16-24mm. Im mniejsza liczba, tym szerszy kąt widzenia.

Przysłona (f ) – jest to fizyczny otwór w obiektywie, który ma bezpośredni wpływ na ilość światła, wpadającego do aparatu (na matrycę). 


Małe zobrazowanie tego jakiej wielkości jest otwór i jaką ma wartość:



RAW – pliki RAW (z angielskiego „surowy”), pozwalają na zachowanie najwyższej jakości obrazu, oferowanej przez aparat, dając jednocześnie możliwość dokładnej obróbki pliku na komputerze. Format RAW charakteryzuje się dużym zakresem tonalnym, brakiem kompresji stratnej. Jest o wiele większy niż plik JPEG. 

Nie można go otworzyć bezpośrednio na komputerze, trzeba użyć programu (np. znajdującego się na płycie dołączonej do aparatu). 

Poniżej przedstawiam podgląd pliku w formacie RAW (13,7 MB)  i JPEG (3,8 MB):




Zoom cyfrowy (digital zoom)- jest to symulacja zmiany ogniskowej. Aparaty, które stosują zoom cyfrowy, „wycinają” fragment zdjęcia, który chcesz przybliżyć i „rozciągają” na cały obraz. Stosowanie zoomu cyfrowego wiąże się ze stratą jakości.

Zoom optyczny (optical zoom) – wiąże się ze zmianą ogniskowej i dotyczy tylko obiektywów zmiennoogniskowych. Dzięki zmianie ogniskowej, zmieniamy także kąt widzenia obiektywu.



Mam nadzieję, że zestawienie tych haseł okaże się Wam pomocne ;) i, że udało mi się choć po części wyjaśnić te zagadnienia. Oczywiście z czasem dodam tu więcej definicji i niektóre zdjęcia mogą ulec niewielkiej zmianie. 



A.

You Might Also Like

5 komentarze

  1. Bardzo pomocny post! Na pewno wgłębię się w niego bardziej i zastosuję zmiany w swoim fotografowaniu. Bardzo zainteresował mnie trick z kartką i czas naświetlania. Z pewnością się pobawię ustawieniami :)

    INNA MYŚL [blog] | FILMIKI

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio coraz bardziej interesują mnie zdjęcia w formacie RAW :)
    Jeśli możesz kliknij w linki TUTAJ, dzięki :*

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy post ;)
    http://xthy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. świetny post, na pewno mi się przydadzą niektóre informacje, jeszcze nie rozszyfrowałam swojego nowego aparatu :D

    http://wooho11.blogspot.com/ - Zapraszam <3 Jeśli Ci się spodoba - zaobserwuj :* Na pewno się odwdzięczę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiedzy nigdy dość i dlatego uważam post za świetny. :)

    OdpowiedzUsuń

*Dziękuję za Twój komentarz!
*Gdy mam czas, to odwiedzam komentujące osoby.
*Jeśli prowadzisz bloga, to wierzę, że potrafisz napisać więcej niż dwa słowa ;)
*Obserwujesz? Poinformuj! Wtedy szybciej do Ciebie trafię :)

POLECANY POST

169. Konwerter makro Olympus MCON‑P02| GALERIA ZDJĘĆ.